Domeinnaam & Registratie

Zonder domeinnaam geen website

 Zo simpel is het.
Wat is een goede domeinnaam en waar moet deze aan voldoen?

Een domeinnaam is het liefst uniek, kort en krachtig, makkelijk te spellen en makkelijk te onthouden. De domeinnaam past bij het doel van de onderneming en heeft een passende extensie.
 Bij voorkeur is de domeinnaam in het Nederlands geschreven, zonder creatieve fratsen zoals bijvoorbeeld 4en en 8en. Straattaal is uit den boze en ‘tussenstreepjes’, vermijdt ze, indien mogelijk.

Verwarring met een andere populaire website of nóg erger, met jouw concurrent is dodelijk voor je bussines.
Zorg er voor dat jouw domeinnaam uniek is.
Anno 2019 is dat een enorme uitdaging.
In Nederland zijn er al ruim 5,8 miljoen domeinnamen geregistreerd,
waarvan zo’n 3 miljoen met de extensie .nl
Probeer dan maar eens echt uniek te zijn en alle definities van een goede domeinnaam te vangen.
Zoals gezegd; een uitdaging.

Een korte domeinnaam is  makkelijk te onthouden.
Gebruik daarom zo min mogelijk letters en tekens. Hoe korter, hoe beter.
Bol.com een mooi voorbeeld van kort en krachtig. Dankzij hun enorme marketing machine kent iedereen dit bedrijf en weet waat het voor staat. Helaas hebben we niet allemaal zo’n marketingbudget.
Des te meer reden om goed over je domeinnaam na te denken.

Een domeinnaam die makkelijk uit te spreken is wordt meestal ook goed gespeld.
Houd daarom de uitspraak van je domeinnaam in je achterhoofd als je deze aan het bedenken bent.
Zorg voor een makkelijke spelling die maar één spellingswijze heeft zodat er geen twijfel over de schrijfwijze ontstaat. Dat maakt het voor jezelf en voor je bezoeker veel gemakkelijker.

Alliteratie en rijm maken het onthouden van je domeinnaam makkelijker.
arendjandewijnman.nl is door de alliteratie makkelijker te onthouden dan wijnvanarendjan.nl
Het uiteindelijke doel van de registratie van je domeinnaam is dat deze makkelijk te onthouden is voor de gebruikers.

Een goed gekozen domeinnaam verteld met wat voor soort site de bezoeker te maken krijgt.
De naam schept een verwachting, als die niet uit komt, haakt je bezoeker snel af.
Gebruik keywords in je domeinnaam om je bedrijf en/of de aangeboden diensten beschrijven.
Speel gerust met een combinatie van keywords tot je een goed resultaat hebt gevonden dat bij jou past.

Wanneer je je op de Nederlandse markt richt is .nl de beste keuze.
Nederlanders zijn daar ondertussen helemaal aan gewend.
Heb je eenmaal een goede naam bedacht, dan kun je die, voor de zekerheid, met verschillende extensies vast laten leggen. (.be .de .eu .com.) Zo ben je er zeker van dat een ander er niet met jouw bedenksel  vandoor gaat.
Voor het geld hoef je het niet te laten, kost je hooguit een paar tientjes per jaar.
En, het is heel goed mogelijk om al die extensies naar je .nl site te linken. Mocht er dan iemand per ongeluk een verkeerde extensie intypen, komt deze  toch op jouw site terecht.

Overzicht van de belangrijkste land extensies.

  • .nl           Nederland
  • .be          België
  • .de          Duitsland
  • .uk          Verenigd Koninkrijk
  • .eu          Europa
  • .us          Verenigde Staten

Overzicht van de belangrijkste generieke extensies.

  • .com       Commercieel
  • .info        Informatief
  • .org         Non-profit organisaties
  • .biz          Zakelijk
  • .mobi     Providers van mobiele telefonie of content
  • .net         Internet

 

Voor de nieuwsgierigen onder ons een uitgebreide lijst van extensies en hun betekenis

Schrijf je domeinnaam zo veel mogelijk in het Nederlands, laat tussenstreepjes weg en laat creatieve fratsen als het vervangen van letters door cijfers achterwege. Je hoort ze niet en daarom zijn ze ‘gevaarlijk’.
Je loopt de kans dat men op de site van een ander terecht komt of een dikke, vette error voorgeschoteld krijgt.

Wees voorzichtig met het cijfer 0 in je domeinnaam. Deze lijkt erg veel op de letter O. Dat schept verwarring en is daarmee foutgevoelig. Beste is om cijfers helemaal te vermijden tenzij ze overduidelijk zijn zoals bijvoorbeeld www.formule1.com en www.101dalmatiers.nl

Vermijd ‘slang’ en straattaal.
Het klinkt misschien stoer of grappig, maar zal eerder voor verwarring zorgen, dan dat het in je voordeel werkt.
Hoe verleidelijk ook, doe het niet.

Ja maar, hé……Zelf breek je de regels!
www.amlwebworks.nl is (deels) Engels.
Klopt. Ik kon geen Nederlands woord vinden voor website.
Veel woorden en begrippen die te maken hebben met mijn vakgebied zijn Engelstalig.
Als ik die ga vertalen in het Nederlands, snap je er geen snars van.
website –> weefselplaats
online –> oplijn
online marketing –> oplijn afzet
browser –> doorbladeraar

AML WEB WORKS

AML zijn mijn initialen en Web Works kan tweeledig uitgelegd worden; zowel de werkzaamheden als de functie.
Ik kom daarom heel goed weg met een Engelse geschreven domeinnaam, die mijn bedrijfsnaam en werkzaamheden vertegenwoordigd.

Kom je er, na het lezen van al deze informatie nog niet uit, neem dan vrijblijvend contact op

Nog een paar belangrijke

Controleer niet alleen of de domeinnaam al bestaat maar check ook bij de Kamer van Koophandel of er al een bedrijf staat ingeschreven met de naam die je hebt gekozen. Hiermee voorkom je merkinbreuk en in het ergste geval dat je een rechtszaak aan je broek krijgt.

Zo is er ook nog zoiets als auteursrecht.
Zorg dat je daar met de gekozen domeinnaam  geen inbreuk op maakt.
Ook dát, kan je duur komen te staan.

Controleer of je domeinnaam aan je marketingboodschap bijdraagt.
Als dat niet zo is, zal de gekozen naam geen potentiële klanten overtuigen.
Gemiste kans.

Heb je een businesspartner of een creatieve vriend, doe dan een brainstormsessie.
Schrijf alles wat je kan bedenken op en ga vervolgens elimineren. Geheid dat er iets waardevols uit komt.

Als je de ideale domeinnaam bedacht hebt, registreer deze dan direct, voor iemand anders ermee aan de haal gaat. Registreer ook gelijk de andere extensies.