Website vanuit het niets

Website nodig?
Die kun je, héél eenvoudig, zelf maken in een open source CMS (content management system), zoals bijvoorbeeld WordPress of Joomla.
Tekst schrijven, foto erbij plakken, contact toevoegen, nog een klein praatje over jezelf en klaar.
Daar heb je mij in principe niet voor nodig.

Helaas, het is wat minder eenvoudig dan de reclame doet lijken. 
Voor je het weet zit je uren te tobben.
Besteed je veel tijd aan het opzoeken van de technische termen.
Want wat is HTML?
CSS? SEO? metatags? alttags?
Wat zijn überhaupt tags?

Je kijkt de ene na de andere tutorial op Youtube om vervolgens helemaal in de war te raken.
Welke template, welke plugins, om maar te zwijgen over de installatie van het CMS en alles wat dáárbij komt kijken.

En als het dan uiteindelijk allemaal gelukt is, blijkt dat je website niet werkt zoals je het je voorgesteld had.
Bezoekers blijven weg, conversie is nihil
Verspilde tijd en moeite. Tijd die je beter had kunnen besteden in dat, waar jíj goed in bent.
Geld verdienen, om mij  het webwerk te laten doen.

Een goede website, daar komt meer bij kijken, dan wat knip en plakwerk.

Het voorwerk, om mee te beginnen.

 

Voorbereidingen

Voordat je ook maar één spreekwoordelijke letter op het virtuele papier zet, is het zinvol om eerst het een en ander helder te hebben, aan de hand waarvan je de strategie bepaald.

Wat het doel is van je website.  |   Wat/Wie je doelgroep is.  |  Wat komen bezoekers op je website doen.

Aan de hand daarvan doe je zoekwoorden/zoektermen onderzoek en bepaal je de strategie.
Vervolgens bepaal je de informatiestructuur en de diverse contenttypen.

Op basis van de uitkomsten  maak je content  en verzamel je beeldmateriaal 
Dit alles komt tot uiting in je huisstijl, die zorgt voor je herkenbaarheid.

Om een beeld te krijgen van hoe de site er globaal uit komt te zien, maak je een schematische weergave.
Daar zijn programma’s voor maar zelf schets ik deze het liefst op papier.
Het geeft een goede indruk van het hoe de website eruit zal zien.

Bovenstaande is een simplistische weergave van het voorwerk. Het is zinvol om het voorwerk zo compleet mogelijk te doen.

zelf doen of samen doen

Als ondernemer weet je wat je wilt.
Als webdesigner met kennis van online marketing weet ik jouw wensen te vertalen naar een website.
Een website voor je bezoeker, daar is je website uiteindelijk voor bedoeld.

En zoals gezegd, komt daar iets meer bij kijken dan wat knip en plakwerk met wat schrijverij.
Als jij een professionele website wilt, neem dan contact op met mij.